fredag den 3. maj 2013

Langbenede lathyrus


De vokser! Trods en lang, sej kamp som mest af alt nok handlede om, at jeg var alt for utålmodig. Det resulterede rent faktisk i, at jeg gravede alle de uspirede frø op af jorden (imens min kæreste måbende kiggede på) og lagde dem i vand igen, indtil de spirede.
Men de havde åbenbart godt af det. Jeg har sået i plastbakken fra nogle hornvioler, og det har fungeret rigtigt fint. Har allerede lavet en klassisk begynder-fejl og har ingen som helst styr på, hvilken sort de forskellige planter er. Men så får jeg da en lille overraskelse til sommer.


Inspireret af Kenn Römer-Bruhns blogindlæg om stiklinger af topskuddene fra lathyrus, har jeg selv forsøgt mig. Det er virkelig nemt. De skal bare stikkes i jorden, så snart de er klippet, og de kan heldigvis godt tåle at stå tæt.  



De står endda, fuldstændig som Kenn foreskriver det, i en spirekasse fra ICA-supermarkedet og godter sig i vindueskarmen (der er overraskende gode (og billige) haveting i den svenske ICA, hvis nogen tilfældigvis kommer forbi). 

2 kommentarer:

  1. Ser superfint ud,de vokser da vist rigtig godt,ja det er en god ide at putte frøene i vand nogle dage inden de skal sås,specielt lathyrus har gavn af det.
    Lathyrus vil sikkert være flot på altanen som hængenede plante??
    Ha en god weekend:)

    SvarSlet
  2. Ja, glæder mig til at få dem ud på altanen - de kunne sikkert være fine sammen med pragtsnerle. God søndag!

    SvarSlet

Det er sjovt at se, hvem der kigger forbi - så jeg ville blive så glad, hvis du lægger en kommentar!