fredag den 18. april 2014

Det spirer

Stolt kavaler, stokrose, lathyrus, klokkeranke, tallerkensmækker og måneblomst. Jeg har begrænset mig til en enkelt vindueskarm i år - og begynder at få lidt mere fornemmelse for, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Bedste tip til såning indtil videre - vand er godt, men for meget vand er døden for de små frø. De bedste resultater har jeg fået, når jeg bare har sprayet så- og priklemulden med vand, inden jeg såede - jorden skal på ingen måde søbe.

Stolt kavaler, klokkeranke, lathyrus, tallerkensmækker og stokrose til forspiring

Mine frø har stået til spiring i en østvendt vindueskarm, og det har egentlig fungeret fint. Når planterne får de første blade ryger de ud i drivhuset, som er sydvendt (undtagen måneblomst, som er noget sart med kulde).
Og så modtages husmodertips med kyshånd - mine frøplanter af måneblomst har nemlig fået bladlus! Og det ville være så ærgerligt, hvis de små planter går til.

2 kommentarer:

  1. Hej Nina
    Der er godt nok gang i din vindueskarm :-) smil. Jeg kender ikke måneblomst, men til mine roser bruger jeg mod bladlus skummet fra oppiskede sæbespåner, som jeg ligger forsigt på bladene så dør lusene og man kan skylle dem forsigtigt af. Det er et billigt råd men om de små planter kan tåle det, det ved jeg ikke. Du kunne jo prøve med en :-)
    God påske til dig.

    SvarSlet
  2. Hvor ser det indbydende ud i din vindueskarm, så net og ordentligt!
    Træls med lusene på Måneblomst-spirerne, måske du kan prøve at komme bæsterne til livs med en mild sæbeopløsning af brun sæbe - eller måske i første omgang skylle med vand - og ellers isolere spirerne fra de øvrige planter. Held og lykke med bladlusejagten!

    SvarSlet

Det er sjovt at se, hvem der kigger forbi - så jeg ville blive så glad, hvis du lægger en kommentar!