onsdag den 19. marts 2014

Pelargoniestiklinger

Jeg har mine tre pelargonierplanter stående indenfor ved stuetemperatur vinteren over. De burde nok stå lidt mere køligt, men de har klaret sig fint.



Denne pelargonie lavede jeg sidste år fra tre stiklinger
Nu er de beskåret, og jeg har lavet stiklinger af det overskydende.
Det er ret nemt:

- klip under de første 2-3 "ringe", man kan se på grenen. Klip lige under et bladpar.
- fjern de nederste blade, og lad kun 2-3 blade sidde tilbage.
- fyld så- og priklemuld i potter og vand i en bakke, så hele jorden bliver fugtig.
- sæt de friske stiklinger ned i jorden



Sæt gerne stiklingerne i et drivhus, så de har det lunt og fugtigt. De slår rod efter 2-6 uger og så man helt nye planter. Den ene af mine egne pelargonier har jeg selv lavet på samme måde fra en lille stikling.
Jorden skal holdes fugtig, men de skal ikke stå og søbe - så rådner de små planter (og det ved jeg fra bitter erfaring!).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det er sjovt at se, hvem der kigger forbi - så jeg ville blive så glad, hvis du lægger en kommentar!